tisdag 9 juni 2009

Tankar till kaffet...


Sitter här med mitt kaffe, i tystnaden och tomheten. Tänk i livet före, vad jag älskade de här mornarna. Jag gick upp och tog kaffe tidigt , så att jag skulle hinna få någon halvtimme för mig själv, starta morgonen lugnt. Tänk vad jag njöt av tystnaden då, innan Josefine vaknat. För när väl hon var vaken, så snurrade det ju på i full speed ,med dusch, mediciner, sen iväg till skolan. Åh vad jag saknar tjattrandet...för det gjorde hon, från det att hon slog upp ögonen tills och somande igen. Prata, prata, jämt och ständigt. Konstigt nog så hade hon jämt något att prata om också, min lilla, lilla goa tjej, den flicka jag alltid önskat, en syster till Magnus.....Josefine var så klok. Hon funderade mycket över hur människor var, och hur det betedde sig. Tyckte inte om när någon sa något dumt, varken till henne själv eller andra. Hon var en mästare att läsa av människor, kunde direkt se när någon var lite trött eller grining, både hemma och i livet utanför. I bland frågade hon mig, är du trött mamma? Du ska inte lyfta mig jag är rädd att din lunga "pajjar" igen. Var så räddom alla. Tänk om jag kunde gå då, skulle jag göra mat och frukost till dig och pappa. Lilla goa troll ungen, alltid tänkte på oss. Någon gång emellanåt frågade Josefine oss om inte vi var ledsna för att hon var rörelsehindrad. Hon fick alltid samma svar. Men hjärtat, du vore ju inte du, den Josefine som vi har, då vore ju du en helt annan Josefine.Skarattande sa hon alltid, ja men det har ni rätt i, jag är ju den jag är och duger ändå, man ska vara stolt över sig själv. Om jag vore någon annan så var ju inte helle ni mina föräldrar. Alltid kloka svar, säger som gammelmormor Margit sa, det är något visst med den där jäntan. Mormor Margit som låg på golvet och lekte med Josefine fast hon var 80 år. Vi är bästisar sa Josefine alltid. Riktiga bästisar. Det var lek i lekstugan och filmtittande, åh jag hoppas att de är tillsmammans alla våra änglar. Mormor Margit gick bort 2001.


Ja som vanligt har jag många tankar kring Josefine, jag går liksom igenom allt. Men det är ju det som var tanken när jag började skriva. Det här är ju en blogg av mina tankar, och mina tankar handlar förstås om vår älskade saknade troll unge.
Idag är det tisdag och på lördag blir det studentfest. Så många som hoppas på vädret nu, hoppas hoppas att solen vill vara med, det underlättar ju så mkt när det blir student kalas lite överallt...