tisdag 26 maj 2009

Hemma igen......

Sommaren kom iallafall ett par dagar nu. Så grönt och fint allt är, och syrenen har slagit ut, snart är det skolavslutning. Första gången på 18 år som vi inte har någon skolavslutning. Först Magnus sen Josefines. Behöver jag säga att jag kommer aldrig mer att kunna lyssna på Den blomstertid och Idas Sommarvisa utan en stor tung klump i bröstet. Nej det behöver egentligen inte sägas! Gråter nu bara jag tänker på det. Så var första Rättvikshelgen över, blev ju lite fler dagar eftersom det var långhelg. Det jag spontant känner direkt, så var det skönt att komma hem. Rättvik är fortfarande så vackert, men det känns inte som vårat längre, iallafall inte mitt! Som sagt detta blir ett provår, kanske vi måste bryta om hämta krafter från annat håll. Ja ja den som lever får se!!!! Imorgon ska vi till färna och titta på vår Maria som har studentbal. Jag vet redan nu att hon kommer vara vackrast av alla, och Magnus kommer vara stolt som en tupp!!! Micke har ju skaffat ny kamera så jag gissar att det blir många bilder......Det känns som igår när vi var upp till Helena.L innan hon skulle på balen. Hon var så fin. Josefine sa, mamma tror du att det går att beställa en sådan där klänning till mig när jag slutar skolan. Helena var den vackraste Josefine sett, så himla fin. Självklart att vi kan skaffa en fin balklänning till dig sa jag förstås. Det var ju så att vi gjorde verkligen allt för stumpan. Men ingen kan kalla henne bortskämd, för det var det enda vi kunde göra för henne, ge henne det hon önskade och det var egentligen inte mycket. Man kan ju räkna ut vad andra tonåringar kostar som far runt på allt, alla cyklar de får under åren, mopeder, skridskor, skidor, resor! När vi tänkte så, ja då funderade vi aldrig på om Josefine skulle få det hon ville ha. En liten tacksammare människa får man leta efter. Nu är det alltså Marias tur att få vara prinsessa för en dag. Vi kommer förstås att stå där och gråta över hur fint allt är. Hur fin Maria är och hur glada vi är över att Magnus har just henne! Det är så fruktansvärt tufft att veta att Josefine aldrig fick uppleva det, vara student och ha fin balklänning.. Men andra sidan så var hon vår prinsessa alla dagar, den vackraste av alla......Alltid.............